'' Pocket Scrapbooking: Handig en snel: scrappen met de PC Tablet (#4: journaling cards)

05 oktober 2015

Handig en snel: scrappen met de PC Tablet (#4: journaling cards)

Dit is een serie van vier blogposts die uitleg geven over pocket page scrapbooken met de Surface PC tablet. Deel 1, deel 2 en deel 3 vindt je hier.

Om het bijhouden van mijn pocket page album snel en simpel te houden, typ ik op de Surface de tekstkaartjes. Dit doe ik als ik 's avonds even tijd heb, of op een vrij moment overdag. Voor het typen gebruik ik de basisdocumenten die je hier kunt downloaden. Soms maak ik gebruik van digitale journaling cards, van Becky Higgins' digitale PL site. Deze documenten, journaling cards en bestanden staan bij mij allemaal op de harde schijf van de Surface en ik maak er regelmatig een back up van.

Omdat een filmpje meestal duidelijker is, had ik je eerder een process video beloofd maar dat volgt een andere keer ;-). Hieronder leg ik je het proces stap voor stap met foto's uit.

Kies de insteekhoezen, journaling cards en het weekkaartje uit die je wilt gaan gebruiken voor de lay-out.

 


Neem je PC tablet en print alvast een leeg basisdocument met lege vakken in het juiste formaat; dit printje heb je straks nodig om de journaling kaartjes op te plakken voor het afdrukken.

 
Stel je beeldscherm instellingen zo in, dat het digitale kaartje wat je op je beeldscherm hebt staan, op hetzelfde formaat als het papieren kaartje is.  Je klikt op 'view', daarna op 'zoom' en in het veld 'percent' typ je de juiste verhouding. Dit is waarschijnlijk rond de 150%. Je kunt het checken door een papieren tekstkaartje van 7,5 x 10 cm vóór het scherm te houden en te kijken of het de juiste maat heeft, als de randens precies om het kaartje vallen.


 
 
 
 



Typ of bewerk de tekst in het Word document

 
Zet daarna de kleur van de kaders op 'no outline' zodat de randen van het digitale document niet worden afgedrukt bij het printen op de kaartjes.

 
 

Houd de journaling card voor de tekst op het scherm van je tablet en je ziet dat het doorschijnt, net als bij een lichtbak. Schuif zodanig in het digitale document met je getypte tekst, dat alle tekst goed op je kaartje past.




Plak nu de papieren journaling card vast op het afdrukvel met fototape of schilderstape (dit kun je straks zonder schade voorzichtig van het kaartje lostrekken na het printen). Leg het vel met de kaartjes erop ondersteboven in de papierla van de printer en druk af;



Kaartjes loshalen en op de juiste plek in de insteekhoezen doen; klaar!

Dan begint het echt leuke werk: het toevoegen van de embellishments. Daarvoor komt bij mij m'n ladekastje in beeld. Het lijkt maar een klein kastje, maar al mijn gereedschap en de spullen waar ik graag mee werk passen er met gemak in. Alles is binnen handbereik.



De ultieme test van het scrappen met de PC tablet was onze skivakantie afgelopen voorjaar. Alles dat ik nodig had om de week te scrappen (behalve de embellishments) nam ik mee. Mijn fotocamera. Twee geheugenkaartjes. De Surface. De insteekhoezen met de journaling cards die ik voor onze trip had uitgekozen. ’s Avonds typte ik de verhalen en om de dag zocht ik de foto’s en memorabillia uit. Zaterdag kwamen we thuis, zondag kon ik printen en kort daarna zat de vakantie gedocumenteerd en al in m’n album. 


 
Hoe maak jij je album? Schrijf jij je kaartjes met de hand of print je je teksten, of wissel je af ? Veel succes en heb je vragen; laat gerust een reactie achter.

Disclaimer: gebruik  s.v.p. geen teksten, video's of foto's van deze website om te publiceren op het internet, zonder mij daarover vooraf te informeren. Dankjewel! Please do not publish text, video's, pictures or artwork from this website elsewhere on the internet without letting me know. Thank you!